Vaccinatie konijn

Er zijn twee besmettelijke ziektes waar konijnen tegen gevaccineerd kunnen worden.

• Myxomatose
  • VHD (ook wel VHS of RHD genoemd!)

Beide aandoeningen zijn zeer besmettelijk en niet of slecht behandelbaar. Daarom is ons advies uw konijn tegen deze ziektes te laten vaccineren.

Het is verstandig om uw konijn 1 x per jaar hier tegen te laten vaccineren. Dit kan vanaf de leeftijd van 5 weken. Na 3 weken heeft het konijn voldoende afweer opgebouwd en deze blijft een jaar aanwezig.

Ook als uw konijn niet buiten komt is het verstandig om dit te laten doen. Uw konijn kan ook binnenshuis besmet  raken. Dit gaat via insecten (muggen, vlooien) of via ziekteverwekkers die men vanaf buiten, onder de voetzolen, mee naar binnen neemt.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Als een dier besmet is zie je dat aan zwellingen (bobbels) op de kop, snuit, binnenkant oor, rond de anus en geslachtsorganen. Binnen een paar dagen kunnen deze zwellingen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken worden steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 12 dagen tot de dood

Preventie

• vaccineren
  • weer stekende insecten af met bijvoorbeeld een muskietennet over het hok
  • als uw konijn vlooien heeft, ontvlooi hem dan met Stronghold

VHS

VHS wordt ook door een virus veroorzaakt, hoewel het een ander virus is dan het myxomatosevirus. Het verloop van deze ziekte is ook heel anders. De meeste konijnen die besmet met dit virus zijn, sterven zeer snel, zonder dat er sprake is van zichtbare ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Mogelijke symptomen zijn koorts en stuiptrekkingen, waarna het konijn in coma terechtkomt en binnen 12-36 uur sterft. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog bloederige afscheiding uit de neus gezien.

Preventie

• vaccineren
  • weer steken insecten af met bijvoorbeeld muskietennet over het hok
  • Voer geen vers gras waar wilde konijnen op gelopen hebben