Plasproblemen bij de kat

Blaas en plasproblemen komen regelmatig bij de kat voor.
Er kunnen twee oorzaken zijn voor dit probleem.

• Medische oorzaak, wat vaak het geval is
  • Gedragsprobleem, veroorzaakt door o.a. stress

Hoe herkent u een kat met een plasprobleem door medische oorzaak.

• Naast de bak plassen
  • Vaak kleine beetjes plassen
  • Bloed bij de urine
  • Miauwen tijdens het plassen
  • Niet willen eten en drinken
  • Langdurig op de bak zitten, vaak zonder dat er wat komt
  • Likken bij de plasopening
blaasgruis
Blaasgruis

Belangrijkste oorzaken van plasproblemen

• Blaasgruis en/of stenen
  • Stress  (Feline Ideopathische Cystitis)
  • Overgewicht
  • Te weinig beweging
  • Ontsteking t.g.v. een bacterie bij katten komen minder vaak voor.

Omdat katers een nauwe plasbuis hebben, kan deze nogal eens verstopt raken door de aanwezigheid van blaasgruis. Deze katers worden ook “plaskaters” genoemd.  De kater kan dan niet meer plassen wat leidt tot een te volle blaas waardoor hij zijn afvalstoffen niet meer kwijt kan. Zijn nieren raken beschadigd en stoppen met werken. Je ziet dan een kat die braakt en steeds slomer gaat worden. Bij poezen komt dit nauwelijks voor omdat zij een bredere plasbuis hebben.

Dit is een spoedgeval! Hoe eerder er ingegrepen wordt, hoe groter de kans is op herstel!

Is er geen medische oorzaak voor het plassen buiten de bak, dan kan het te maken hebben met de kattenbak. Hier wat tips wat u kunt proberen om het probleem op te lossen.

• Maak regelmatig de kattenbak schoon. Katten zijn nu eenmaal heel schone dieren en houden niet van een vieze kattenbak.
  • Bij meerdere dieren minimaal 1 kattenbak per kat, verdeeld over het huis. In de natuur plassen en poepen katten niet op dezelfde plaats.
  • Kattenbak moet groot genoeg zijn. Als de bak te klein is, bestaat de kans dat de kat naast de bak gaat hangen zonder dat hij het in de gaten heeft.
  • Plaats de kattenbak in een rustige omgeving
  • Haal de kap van de kattenbak. De meeste katten waarderen deze bakken niet zo, vaak blijft er een onaangenaam luchtje hangen.
  • Plaats de kattenbak niet in de buurt van water- en etensbakken
  • Probeer verschillende merken en soorten strooisel. Denk bijvoorbeeld ook aan turfmolm, zwarte aarde en krantensnippers.

Wanneer u bovenstaande heeft uitgeprobeerd maar het heeft niets  uitgehaald neem dan contact met ons op. Wij kunnen u ook nog het een en ander aanreiken om uit te proberen.